Πέφτει η νύχτα στο... Brevet

Από τον Έκτορα Μπαρδάκο

  Παραφράζοντας τη φράση από το διάσημο παιχνίδι, θα μπορούσα να πω πως το παιχνίδι στο brevet ξεκινά εκεί που ξεκινά και το σκοτάδι.

  Διαβάζοντας αυτό το αρθράκι θα μπορέσετε να ξεπεράσετε την πρώτη σας νύχτα σε brevet –λίγο πιο εύκολα. Και λέγοντας για νύχτα δεν μιλώ για μια διαδρομή που θα τερματίσετε αργά (μία, δύο ή τρεις τα ξημερώματα), αλλά ένα ποδηλατικό μαραθώνιο που θα ποδηλατείτε όλο το βράδυ, είτε είναι ένα 400άρι, είτε 600άρι, 1000άρι, αλλά ακόμα και το νυχτερινό 200άρι και 300άρι της Χίου.

  Το πρώτο που θα πρέπει να μάθετε είναι η ώρα εκκίνησης. Μπορεί να φαίνεται αστείο, όμως είναι το πιο σημαντικό. Και υπάρχουν δύο ενδεχόμενα: Ή θα υπάρχει πρωινή εκκίνηση (08.00 το αργότερο) ή μεσημεριανο-απογευματινή (μετά από τις 14.00). Σπάνια συμβαίνει κάτι ενδιάμεσο. Μάλιστα στα απογευματινά brevets οι ώρες εκκίνησης είναι μεταξύ 18.30 και 21.00 στην πλειοψηφία τους

Αν η εκκίνηση είναι πρωινή θα πρέπει να έχετε φροντίσει για τον ύπνο σας μέσα στην εβδομάδα. Το πιο πιθανό είναι το τελευταίο βράδυ να μην κοιμηθείτε καλά, είτε λόγω αγωνίας, αλλά και λόγω της προετοιμασίας το προηγούμενο βράδυ. Αν όμως έχετε κοιμηθεί καλά εντός της εβδομάδας, η έλλειψη αυτή δεν θα φανεί. Δώστε ώρα στον εαυτό σας: Ξυπνήστε νωρίς, φάτε ένα καλό πρωινό (ξέρετε από αυτά που σας κρατάνε τρεις ώρες ποδηλασίας!) και ξεκινήστε νωρίς για την εκκίνηση. Φτάστε νωρίς, ετοιμαστείτε νωρίς και ξεκινήστε νωρίς. Γιατί να χάσετε μισή ώρα ποδηλασίας με φως, επειδή αργήσατε; 

  Αν η εκκίνηση είναι το απόγευμα, ετοιμαστείτε από την προηγούμενη μέρα. Μην αφήσετε τίποτε για το πρωί της ημέρας που είναι η εκκίνηση. Κοιμηθείτε νωρίς. Να ξέρετε πως το βιολογικό σας ξυπνητήρι θα «χτυπήσει» νωρίς. Αντισταθείτε όμως! Ακόμη κι αν δεν θέλετε μείνετε στο κρεβάτι σας, κλείστε τα μάτια σας και προσποιηθείτε πως κοιμάστε. Αυτή η ώρα ξεκούρασης, αν τη χάσετε, θα σας λείψει το βράδυ. Σημαντικό στην απογευματινή εκκίνηση είναι ένα πολύ καλό «ποδηλατικό» μεσημεριανό ένα δίωρο πριν από την εκκίνηση.

  Για να διαβάζετε ως εδώ σημαίνει πως ξέρετε τα βασικά των brevets. Άρα ήδη έχετε ξεκινήσει την περιπέτεια!

  Θα σας βοηθήσει να έχετε μελετήσει τον καιρό, τις φάσεις της σελήνης αλλά και την ώρα δύσης και ανατολής του ηλίου. Από αυτά θα μάθετε: Αν θα είναι φωτεινή η νύχτα (από τις φάσεις). Από την ώρα δύσης και ανατολής να ξέρετε πως θα έχετε φως περίπου μισή ώρα παραπάνω. Δηλαδή αν η δύση ηλίου είναι στις 19.28 το λυκόφως θα σας πάει περίπου ως τις 20.00. Αντίστοιχα και το πρωί. Τέλος, ο καιρός (θα πρέπει να δείτε τη νεφοκάλυψη) θα σας «πει» το αν όλη αυτή η φωτεινότητα θα φτάνει σε εσάς. Πρέπει να θυμάστε πως στη διάρκεια του 24ώρου έχετε περίπου άλλη μια ώρα φως από αυτήν που «γράφουν» τα ημερολόγια. Το καλύτερο (που είναι πολύ δύσκολο να το εξηγήσω σε κάποιον) είναι πως στις δύο ετήσιες ισημερίες, έχουμε περισσότερο «μέρα» παρά σκοτάδι (δεδομένου πως 12 ώρες είναι η ηλιοφάνεια και άλλη μια ώρα υπάρχει το λυκόφως)

  Ένα δεύτερο σημαντικό τις πρώτες ώρες σκοταδιού είναι να βλέπετε την ώρα. Αν έχετε ξεκινήσει το πρωί είστε ήδη 12-13 ώρες στο ποδήλατο άρα σχετικά κουρασμένοι. Έχοντας την αίσθηση της ώρας θα αποφύγετε ανεπιθύμητη νύστα. Ξέροντας πως η ώρα είναι μόλις εννιά το βράδυ, ακόμη κι αν είστε κουρασμένος, θα θυμηθείτε πως είναι η ώρα που τελειώνουν οι ειδήσεις, άρα δεν νυστάζετε!

Όμως η νύχτα είναι μεγάλη... Κερδίσαμε λίγη ώρα φως, στη συνέχεια είδαμε πως είναι νωρίς... Όμως είναι πια αργά! Και μια παράμετρος στο «αργά» είναι το να βλέπουμε. Και για να βλέπουμε χρειάζεται ένα δυνατό εμπρός φως (δεν χρειάζεται να αναφερθούν τα υπόλοιπα αναγκαία –γιλέκο, καλό πίσω φως). Η αγορά πια έχει πολλά δυνατά φώτα, όμως πολλοί μπρεβετάδες προτιμούν τη λύση του δυναμό καθώς προσφέρει δυνατό φωτισμό και απεριόριστη αυτάρκεια. Και μιας και περί φώτων ο λόγος, άλλο ένα κολπάκι είναι ένας μίνι φακός κεφαλής, ο οποίος να είναι πιασμένος με tire ups στο κράνος. Αυτό, μες στην νύχτα έχει αρκετές χρησιμότητες: Μπορείτε να βλέπετε το roadbook, το κοντέρ ή το gps σας χωρίς να χαλάτε μπαταρία, εάν χρειαστεί να κάνετε κάποια επιδιόρθωση (π.χ. αλλαγή σαμπρέλας) δεν χρειάζεται να βγάζετε το φακό από το τιμόνι και να τον κρατάτε με το... στόμα! Και πολλές άλλες χρήσεις.

  Αν είστε από τους λίγους θαρραλέους που τους αρέσει –ή σας έτυχε- να ποδηλατείτε μόνοι το βράδυ η απουσία παρέας δημιουργεί μια επιπρόσθετη αίσθηση νύστας. Ένας τρόπος να απασχολείτε τον εαυτό σας για να μείνετε ξύπνιοι είναι να έχετε ξηρούς καρπούς και σίγα σιγά να τους τρώτε έναν έναν. Θα απασχολείστε με κάτι και έτσι θα μένετε ξύπνιοι. Ένας άλλος τρόπος είναι να μασάτε τσίχλα με έντονη γεύση (που πιθανόν δεν σας αρέσει), ή καραμέλες ανά διαστήματα. Μπορείτε από αυτή την ενεργειακή μπάρα να μασάτε μια μπουκιά ανά πεντάλεπτο.

  Αν έχετε παρέα μιλήστε. Μιλήστε πολύ. "Της νύχτας τα καμώματα τα βλέπει η μέρα και γελά" λέει ο λαός. Στα μπρεβέ τα βράδια έχουν ειπωθεί ιστορίες ζωής, για το παρελθόν, τη δουλειά, τις σχέσεις, τους έρωτες... Οι πιο μεγάλες ποδηλατικές φιλίες ξεκινούν από μια νύχτα παρέα. Τον άγνωστο που θα περάσετε το νυχτερινό brevet παρέα δεν θα τον δείτε ποτέ με τα ίδια μάτια. Στο εξής θα είναι φίλος σας. Ακόμη κι αν δεν βρίσκεστε συχνά, πάντα με αυτόν τον άνθρωπο θα νιώθετε πως σας συνδέει μια στενή φιλία. Είναι η αλληλεγγύη της νύχτας!

  Στην Ελλάδα μας, ειδικά στην επαρχία, ειδικότερα αν η διοργάνωση δεν είναι καλοκαίρι, είναι πιθανό τη νύχτα να μην υπάρχει ζωή στα χωριά. Στα δύο 600άρια της Λάρισας που έχω κάνει, όντως αργός, από τη Λάρισα ως τη Λαμία στην επιστροφή δεν βρήκα ανοιχτό μαγαζί. Αυτό σημαίνει πως φεύγοντας από τη Λάρισα έπρεπε να πάρω τροφή και νερό για 110 νυχτερινά χιλιόμετρα.

  Εδώ θα κάνω μια παρένθεση για να αναφέρω το αυτονόητο: Το βράδυ η ταχύτητα είναι πάντα μικρότερη από την ημέρα. Η μειωμένη ορατότητα δημιουργεί μια ψευδαίσθηση ταχύτητας. Ίσως νομίζετε πως πάτε με 30 χλμ/ω, όμως αν δείτε το κοντεράκι σας θα δείχνει 26-27. Αυτό να το έχετε πάντα υπόψη σας όταν υπολογίζετε τη μέση ταχύτητά σας. Αν πιστεύετε πως θα κάνετε μια απόσταση 4 ώρες, τελικά θα την κάνετε σε 5.

  Συνεχίζω... Σε αυτά τα 110 χιλιόμετρα, υπολογίζοντας πως θα καταναλώσω σε τροφή 250 θερμίδες την ώρα, και σκεπτόμενος πως θα κάνω 6 ώρες (δηλαδή 7 διαβάζοντας την παραπάνω παρένθεση) έπρεπε να έχω μαζί μου περίπου 1500 θερμίδες τροφής. Για να μην σουρώσω, και να είμαι άνετος όσο κι αν πεινάσω. Φυσικά αν έχετε να περάσετε νυχτιάτικα από μια μεγάλη πόλη, αυτό θα κάνει την κατάσταση πιο εύκολη. Το ίδιο ισχύει και για το νερό και εφόσον χωρά ο σκελετός του ποδηλάτου σας καλό θα ήταν να κουβαλάτε δύο παγούρια του λίτρου.
 

  Και αφού ποδηλατήσατε πολλές ώρες, μήπως τελικά νυστάξατε; Η νύχτα είναι επικίνδυνη, κι αν νιώσετε αυτή την αίσθηση το φρόνιμο θα ήταν να την «πέσετε». Υπάρχουν δύο σχολές. Η (ας την ονομάσω) λιτή σύμφωνα με την οποία η νύχτα (ή οι νύχτες) μπορούν να ξεπεραστούν με κάποιους ύπνους μικρής διάρκειας (γύρω στα 15’). Ο μικρός ύπνος κρατά τον οργανισμό σε εγρήγορση. Δεν μπαίνει σε βαθύ ύπνο, άρα με το που σηκωθείτε είστε έτοιμοι για δράση. Αυτοί οι μικροί ύπνοι δεν θα πρέπει να ξεπερνούν τα 45’ τη φορά, καθώς τότε ο οργανισμός μπαίνει στα στάδια του βαθύ ύπνου, έτσι με το ξύπνημα υπάρχει η αίσθηση του «ζόμπι».

  Η δεύτερη σχολή είναι αυτή του μεγάλου διαλείμματος. Το μεγάλο break πάει πακέτο με κράτηση ξενοδοχείου, και καλό γεύμα. Στην ανάπαυσή σας, μπορείτε να κάνετε ένα χαλαρωτικό μπάνιο. Αυτή η τεχνική θα σας βοηθήσει να ξεκουραστείτε καλύτερα. Η σωστότερη διάρκεια ύπνου λέγεται πως είναι μετάξυ 2½ και 4 ώρων, χρονική διάρκεια στην οποία ο οργανισμός κάνει πλήρη κύκλο ύπνου. Συνήθως συνοδεύεται με εκκίνηση με καθαρά ρούχα. Αν κλείσετε ξενοδοχείο κάπου φροντίστε να μείνετε εκεί τις πιο κρύες και με υγρασία ώρες, δηλαδή αυτές πριν από το ξημέρωμα.

Προσωπικά προτιμώ τη λιτή σχολή διότι κερδίζω περισσότερο χρόνο, καθώς δεν χρειάζεται να κάνω check in να ανεβαίνω σε δωμάτιο κλπ... Η απόψη αυτή βέβαια είναι προσωπική και έχει να κάνει μόνο με το γούστο μου.

  Αφού ξημέρωσε και τα καταφέρατε μπράβο. Τώρα με το φως θα πάτε πιο γρήγορα, και σε λίγες ώρες θα τερματίσετε. Φυσικά οι συμβουλές της νύστας ισχύουν και για τις φωτεινές ώρες.

 

  Κλείνοντας θα ήθελα να πω μερικά βασικά πράγματα για τον ρουχισμό. Τη νύχτα η θερμοκρασία πέφτει σε σχέση με την ημέρα αρκετά. Θυμάμαι το 2011, στο 600άρι, το βράδυ είχαμε 7 βαθμούς C και την επόμενη μέρα 30 βαθμούς C! Αυτή η ακραία διαφορά θερμοκρασίας σε λιγότερο από 12 ώρες είναι ένα σοκ για τον οργανισμό. Πρέπει να υπάρχει ο ανάλογος ρουχισμός και εξοπλισμός στην τσάντα ή τις τσέπες.

  Τα γόνατα θα πρέπει να μένουν ζεστά, το ίδιο και η κοιλιά για να αποφευχθούν «ατυχίες». Το κρύο δημιουργεί εξτρά αίσθηση νύστας. Όσο πιο άνετα νιώθετε τόσο λιγότερο θα νυστάζετε. Και ως προς τον ρουχισμό το τελευταίο και πιο σημαντικό για το βράδυ είναι να φαίνεστε στο οδηγό του αυτοκινήτου. Άρα εκτός από το γιλέκο χρειάζονται αντανακλαστικά στοιχεία σε αστραγάλους, κολάν και ποδήλατο. Τα αντανακλαστικά φαίνονται από ένα χιλιόμετρο, ίσως και παραπάνω, το πίσω φως φαίνεται από 300-400 μέτρα.

 

...και βέβαια σας περιμένουμε σε ένα από τα προγραμματισμένα βραδινά Brevet!